fredag 6 mars 2015

STUDERA MERA 160


På golvet i etteljén. Arbetet fortsätter på  vårens tema hår. Genomgång fredagen den 20 mars

mönster, K2 / Elvira Borg
en hylla, K1 / Sofi Nyberg Carlsson


Se Sofia Hallströms utställning i Bulgarien 































































































































”Prylar” (0,03 mm tuschpenna på papper)
Var gång jag har flyttat har jag tagit med mig saker ifrån mitt gamla sammanhang till mitt nya. Jag har packat hela mitt hus i lådor, undrat hur livet ska bli i andra änden av packningen. Skickat lådorna runt jordklotet och tagit emot dem ett par månader senare på en annan plats. Det är magiskt att få sitt gamla liv levererat i en container. In i ett nytt liv som är mitt, men där jag är en fullständig främling. Där är jag till och med en främling för mig själv. Men så kommer alla prylar som jag känner igen. Det väcker så många tankar och känslor och en process sätter fart. Jag börjar ta plats i mitt nya land, mitt nya liv. Tidigare har ingen frågat efter mig här. Nu ska jag sprida ut mig, mina saker, mitt liv, mina idéer ska få betydelse.
Alla prylar som jag har ritat i hyllan har jag någon gång flyttat med mig. Som ett sätt att etablera mig, trygga mig själv, bygga ett liv, skapa förutsättningar för en vardag och en framtid. Det bor förhoppningar i dem. Många prylar har någon gång efter vägen sorterats bort. Förlorat sitt värde. Slitits ut. Getts bort eller sålts.
Under processen att rita bilden har jag kämpat mentalt. Tankar som jag har kämpat med och som har drivit mig under processen är:
  • jag kommer inte på något mer att rita och jag har över 1000 saker kvar…..
  • jag har tagit mig vatten över huvudet’
  • jag kommer aldrig komma till slutet på hyllan och vad är det då för mening?
  • Varför sätter jag mig själv i den här situationen?
  • Vad är det egentligen som jag försöker bevisa?
  • jag kan inte rita den prylen. Det går inte även om jag tränar på ett papper bredvid.
  • om jag ritar ett enda fel med tuschpennan så blir hela bilden förstörd
  • varför gör jag det här när hela världen brinner utanför dörren?
  • Min nacke och axel kommer inte klara av att jobba så här monotont så här länge
  • Jag vill verkligen inte det här - när vet man att man tänker ge upp?
  • Hur många fler prylar kan jag tänka mig att rita innan jag ger upp?
  • jag minns så väl hur livet var då jag använde den
  • tänk när jag köpte den prylen! Inte visste jag då….
  • den prylen fäste jag mig vid
  • en del prylar är bara SÅ vackra i sina former
  • tänk att jag kunde få till den där så bra! Jag visste inte att jag kunde det!
  • de sista trehundra prylarna hade jag inte klarat av att rita då jag började projektet
  • Jisses, vad mycket roliga prylar som finns!
  • Igår kunde jag inte komma på en enda grej till, och idag har något förändrat sig. Jag vet säkert tio nya prylar!
  • tänk om det är så i livet att det som verkar vara helt himla hopplöst har vänt till något helt rimligt dagen efter?

Inga kommentarer: